Friday, November 19, 2010

Eid ul-Adha

Selamat Hari Raya Aidil Adha.. Seperti yang kita tahu, Aidil Adha adalah satu tanda pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail dalam mentaati perintah Allah swt. 

Sabda Rasulullah saw bermaksud:
“Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)

Raya saya tahun ni tak meriah sangat sebab sepupu-sepupu kesayangan tak balik aaa sampai hati korang!! Maka saya rasa diri ini terbengkalai keseorangan. Macam la ada 2 orang sepupu je.. Huh! Saya beraya kat rumah Kak Long yang tidak pulang ke kampung halaman. Kebetulan ada aqiqah anak saudara Kak Long sebab tu saya pergi. Eh macam tu pulak. 

Sepatutnya waktu sembelih lembu adalah di awal pagi tapi memandangkan lembu yang comel itu menjadi rakus maka disembelih ia ketika matahari memancar dalam lingkungan jam 10am. Boleh tak tetiba nak sembelih, encik lembu melarikan diri hadoiii kesian ada sorang pak cik tu kena tendang kat dada.



Tengok duri-duri kat pokok dragon fruit tu suka sangat cucuk-cucuk orang!


Pak cik!! Terima kasih sebab sponsor untuk Amal Ramadhan even duit lambat diterima.


Memerlukan tenaga manusia yang ramai untuk tumbangkan seekor lembu.


Siap duduk atas lembu lagi tak baik tauuuu pak cik!


Budak Amirul yang demam nak nangis je keje dia.


Golongan ibu kena potong bawang.


Saya sedang menyangkul di dalam kuali. *menyampah gila tengok gambar ni sebab baju sama yang saya pakai masa seminar pelajar & kerjaya tu nampak sangat macam takde baju* Hehh!!


Macam gadis melayu ok next year nak join Gadis Melayu.  Ahahaha!


Melapah lembu..


p/s: Entri ini khas untuk Kak Long and Salman yang beraya di perantauan. Lagi best baca bila disulami dengan lagu Dendang Perantau.

0 budak hitam:

Post a Comment

Hajar Ahmad Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Blogger Template Template